سپتیک تانک فایبرگلاس پایپ گستر

یکی دیگر از انواع سپتیک های تولید شده در شرکت پایپ گستر ، سپتیک تانک فایبرگلاس است که جنس بدنه آن از الیاف شیشه ای فایبرگلاس، رزین و پلی استر می باشد. فایبر گلاس  ترکیبی از الیاف شیشه و پلیمر است که در آن از الیاف شیشه به عنوان ماده تقویت کننده (Reinforce) و از رزین های پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می شود.

انواع رزین مورد استفاده در تولید فایبرگلاس  پلی استر، وینیل استر و اپوکسی ها می باشند.

کاملا مشهود است که پلی استرها در مقابل خوردگی ضعیف بوده ولی وینیل استرها در مقابل خوردگی از استحکام بالایی برخوردارند. از طرفی دیگر رزین های اپوکسی نیز در مقابل خوردگی و حرارت از مقاومت بسیار بالایی برخوردارند.

مخازن فایبرگلاس دارای مزایای گوناگونی هستند. از جمله مزایای مخزن فایبرگلاس میتوان به مقاومت بالای خوردگی، سبکی و مقاومت مکانیکی آنها اشاره نمود. این در حالیست که مخزن آب فایبرگلاس با توجه به فرایند تولید میتوانند دارای معایب گسترده ای به خصوص در حین بهره برداری باشند.

از جمله معایب مخازن فایبرگلاس میتوان به بحث رشد ترک آنها اشاره کرد. مخازن فایبرگلاس میتوانند به راحتی و در اثر تنش های مداوم سیکلیک دچار ترک خوردگی های ریز شده و در صورت عدم رسیدی آسیب های جدی به مخزن وارد نمایند. مخازن آب شرب کامپوزیت مدولار که توسط فرایند SMC تولید میگردند دچار این مشکل می باشند. این موضوع در مخازن فایبرگلاس نگهداری سیالات خوردنده میتواند بسیار پیچیده تر باشد. مخازن فایبرگلاس نگهداری سیالات خوردنده درصورتی که دچار مشل نشتی شوند، تعمیر بسیار پیچیده ای دارند.

از این رو پیشنهاد این مجموعه استفاده از مخازن کامپوزیت چند لایه می باشد. از دیگر معایب مخازن فایبرگلاس تولید شده به روش SMC امکان نفوذ بیش از حد آب در زیر لایه رزین پخت شده سطح مدول های مخزن می باشد. ورود آب به زیر ناحیه غنی از رزین سطح پنل های کامپوزیت میتواند سبب تجمع باکتری در آن محل گردد. مخازن کامپوزیتی پیش ساخته در صورت وقوع نشتی تعمیر بسیار دشواری دارند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته بر روی مخزن مدولار کامپوزیتی، امکان نشتی این مخازن در مناطق زلزله خیز بعد از وقوع زلزله بسیار بالا می باشد.

به همین میخواهیم در ادامه با ما باشید تا اطلاعات لازم در خصوص سپتیک تانک فایبرگلاس را در اختیارتان قرار دهیم .

سپتیک تانک مدولار فایبر گلاس :

این نوع سپتیک بصورت مخزن SMC می باشد که از کنار هم چیدن پنلهای 1*1 ساخته میشود. این سپتیک تانک بیشتر در فضاهایی استفاده می شود که در نصب محدودیت وجود دارد و امکان انتقال یکپارچه سپتیک تانک میسر نیست.

سپتیک تانک فایبر گلاس GRP:

بصورت مخازن کامپوزیت و بصورت آماده در کاخانه تولید و به بازار عرضه می شود.

این نوع سپتیک تانک به هیچ عنوان قابلیت تغییر بعد از تولید را ندارند و همچنین میتوان آن را تا 27 متر زیر زمین بدون سازه نگهبان دفن کرد.

سپتیک تانک فایبر گلاس بیشتر برای پروژه هایی که امکان دفن سپتیک  وجود ندارد استفاده میشود و اکثر در محیطی بیرون از خاک جایگذاری میشود.

حال در زیر به چند مورد از کاربردها و تاثیرات اساسی سپتیک تانک فایبرگلاس در صنعت تصفیه فاضلاب خدمتتان اشاره می کنیم :

·        مقاومت بسیار بالای سپتیک تانکها در برابر خوردگی، پوسیدگی و شرایط محیطی فاضلاب

·        آب بندی کامل و جلوگیری کامل از نشت فاضلاب به بیرون

·        دیواره بسیار مقاوم در برابر فشارها و بارهای جانبی وارده به سبب ضخامت بالا

·        سرعت بسیار بالا در ساخت و نصب و راه اندازی

·        امکان مدفون کردن سپتیک تانک فایبرگلاس بدون نیاز به هیچ گونه سازه دیگر

·        وزن سبک و سهولت در حمل و نصب

·        امکان جابجایی  پس از نصب حتی چند سال پس از استفاده اولیه

·        سهولت بهره برداری و دسترسی  به جهت دارا بودن حداقل دو دریچه تخلیه لجن و بازدید

·        عدم نیاز به انجام عملیات ساختمانی در محل جهت ساخت و نصب

سپتیک تانک فایبرگلاس

این نوع سپتیک تانک هیچ گونه مقاومتی در برابر ضربه نداشته و بدلیل ساخته شده از جنس فایبرگلاس ، بسیار شکننده است . البته نقطه ی بازر سپتیک تانک فایبرگلاس این است که میتواند بطور مستقیم زیر نور آفتاب جاگذاری گردد . زیرا رنگ بدنه سپتیک تانک فایبرگلاس سفید بوده و نور آفتاب را منعکس می نماید .

سپتیک تانک فایبرگلاس ترکیبی از الیاف شیشه و پلیمر می باشد ماده تقویت کننده آن الیاف شیشه و مواد زمینه ساز آن رزین های پلیمری می باشد که امروزه اکثر کارخانه های دنیا مخازن آب و اسید خود را با استفاده از فایبرگلاس عایق می کنند وجلوی پوسیدگی و ازبین رفتن مخازن وضررهای ناشی از آن را می گیرند سپتیک تانک فایبر گلاس در اثرگذشت زمان در حالت اکسپوز تغییر حالت یا رنگ نمی دهد و ازاین سپتیک تانک تحت عنوان سپتیک تانک FRP نیز یاد می شود.از سپتیک تانک فایبر گلاس و سپتیک تانک پلی اتیلن به عنوان سپتیک تانک آماده یاد می شود مقاومترین مخازن دربرابر حرارت و اسید در سراسر دنیا از جنس فایبرگلاس ساخته می شود.تنها ماده ای که در مقابل نور خورشید هیچ وقت تجزیه نخواهد شد کامپوزیت پلیمری می باشد . 

پس اگر قصد تعویض سپتیک تانک قدیمی خود را دارید پیشنهاد شرکت پایپ گستر به شما، سپتیک تانک فایبرگلاس است . تقریباً هر نوع مخزنی که در زمین دفن می شود دچار فرسایش و پوسیدگی می شود ( بجز سپتیک تانک پلی اتیلن دوجداره شرکت ناب زیست ) اما سپتیک تانک فایبر گلاس دارای خصوصیات منحصر بفردی در این زمینه می باشد که بزرگترین مزیت سپتیک تانک فایبرگلاس نسبت به انواع پلی اتیلنی و بتنی مشابه : قیمت مقرون به صرفه، ساخت بر اساس ابعاد مورد سفارش و مونتاژ در محل و نصب آسان می باشد.

از آنجاییکه در برخی از پروژه ها فضای در نظر گرفته شده محدود بوده و سپتیک تانکهای پلی اتیلنی و بتنی به شکل استوانه هستند و باعث ایجاد پرت فضا می شوند، سپتیک تانک فایبرگلاس بهترین انتخاب برای استفاده از حداکثر فضای موجود می باشند . همچنین در پروژه هایی که امکان دسترسی و انتقال حجم بزرگ سپتیک تانک به محل مورد نظر غیر ممکن باشد، با انتقال پنلها و اجرای عملیات نصب در محل سپتیک تانک فایبرگلاس  این مشکل نیز حل گردد.

 

نظرات